Zwemtips

De coaches van Personal Swimming zijn elke dag bezig met het verbeteren van zwemtechniek. 'Tijdens onze lessen hebben we te maken met recreanten, wedstrijdzwemmers, triatleten en alles daartussen. We leren mensen watervrees overwinnen en we begeleiden mensen naar internationale toernooien.'

Met onderstaande tips verzeker je jezelf van een goede voorbereiding op de Amsterdam City Swim. Heb je behoefte aan meer informatie of heb je gewoon een vraag over één van de onderstaande punten of oefeningen, neem dan contact met ons op.

Ben je van plan om de schoolslag of toch borstcrawl te zwemmen tijdens de Amsterdam City Swim? Klik hieronder voor extra tips voor jouw zwemtechniek:
- De schoolslag.
- De borstcrawl

De basis van zwemmen
De absolute basis van het zwemmen is het volgende: je wilt met zo min mogelijk weerstand naar voren toe glijden. Hoe minder weerstand je hebt, hoe efficiënter je naar voren glijdt. Hoe meer je namelijk gaat glijden, hoe minder slagen je hoeft te maken. Vergelijk zwemmen in je hoofd daarom veel meer met schaatsen dan met hardlopen. Bij schaatsen kun je namelijk, als je snelheid hebt gemaakt door af te zetten, even stoppen met bewegen en alsnog naar voren toe glijden. Dat principe wil je kopiëren naar het zwemmen.

Een mooi voorbeeld van bovenstaande is het wetsuit. We staan vaak te kijken hoeveel harder we gaan door alleen het aantrekken van een mooi neopreen pak. 10% snellere tijden zijn hiermee eerder regel dan uitzondering. Deze winst zit hem echter niet in een hoger tempo, een snellere slagfrequentie of meer kracht naar achteren. Dat kan het wetsuit namelijk allemaal niet voor je regelen. De winst zit hem puur en alleen in het verminderen van je weerstand, omdat je hoger in het water komt te liggen.

Open water tips

Nieuwe dingen trainen
Deelnemers aan de Amsterdam City Swim zijn misschien wel de meest enthousiaste open water zwemmers die we kennen. Wat we in de laatste jaren hebben gemerkt is dat er voorafgaand aan de Swim ontzettend goed getraind wordt. Conditie op peil gekregen in het zwembad, schoolslag of borstcrawl onder de knie en hop, het water in!

Maar, open water is echt iets anders dan het zwembad. In een wetsuit zwemmen is echt wat anders dan je normale zwemkleding en met een groep zwemmen is echt wat anders dan met 6 zwemmers in een baan. Meerdere van deze ‘nieuwe dingen’ in één keer en je lichaam en hoofd gaat reageren. Paniek is vervolgens vaak het gevolg.

Ons advies is om alles al een keer geoefend te hebben. Dus ga een keer open water zwemmen, trek je wetsuit al eens een keer aan en zoek een groepje op waarmee je kunt zwemmen. Een mooie gelegenheid om dit alles een keer te oefenen is om mee te doen aan één van de Amsterdam City Swim trainingen. Kijk op de site voor alle trainingsdata!

Het water in
Simpele regel: nooit duiken in open water! Je weet niet wat er zich onder het wateroppervlak bevindt. Dus spring het water in of laat jezelf rustig in het water glijden. Bommetjes worden gewaardeerd, maar mogen pas als je zeker weet dat er niks onder je ligt!

Ademen
Open water in Nederland is over het algemeen niet warm. Als je in het water springt kan dit je adem nog wel eens benemen. Probeer vanaf het begin je ademhaling onder controle te krijgen. Met een aantal schoolslag zwemslagen kun je even diep in- en uitademen om te wennen aan de kou en het water. Ga vervolgens verder met de slag die je de komende afstand gaat zwemmen.

Navigeren bij Borstcrawl
In het zwembad weet je altijd precies waar je bent. Je hebt een mooie lijn op de bodem lopen dus je zwemt altijd perfect rechtdoor. En dan duik je het open water in en heb je opeens geen idee meer of je een rechte lijn aanhoudt of niet.

Doordat open water vaak troebel of donker is, zal je niet onder water maar boven water moeten gaan navigeren. Dit kun je op verschillende manieren doen, maar er is er eigenlijk maar één de meest efficiënte. We zeggen bewust ‘het meest efficiënt’, want uiteindelijk zal je altijd je hoofd moeten optillen om naar voren te kijken. En dat wil je eigenlijk het liefst niet doen, omdat je benen vervolgens het water in zakken.

Komt er meteen de eerste tip: kijk niet elke slag naar voren. Dit kost je veel energie, en meestal zwemmen we toch rechter dan we denken. Dus kijk bijvoorbeeld elke zesde of zevende slag naar voren om te checken of je nog in de goede richting zwemt.

Effectief navigeren doe je door het optillen van je hoofd tot je ogen vlak boven het waterniveau zijn. Je wilt dus niet je hele gezicht uit het water tillen, en je wilt zéker niet naar voren ademen. Je hebt vaak namelijk geen idee wat er zich voor je bevindt en of er precies op dat moment een golf aankomt.

Als je naar voren hebt gekeken wil je het zo timen dat je naar de zijkant draait om adem te halen: je linkerarm strekt naar voren, vervolgens til je het hoofd op om snel te kijken. In een soepele beweging draai je je gezicht naar de zijkant om daar te kunnen ademen. Bekijk hier de techniekvideo van het navigeren.

Zwem je in een groep? Dan zijn er altijd zwemmers die elke slag naar voren kijken. Spaar je energie door bij hen te blijven en een heerlijk ontspannen borstcrawl te zwemmen. Draai de Keizersgracht op, dan langszij en gas geven!

Frequentie
Het aantal slagen per minuut (of: slagfrequentie) dat je maakt in open water ligt iets hoger dan het ritme in het zwembad. Met het zwemmen van langere afstanden is het zaak om ‘fris’ te blijven zwemmen. Te vaak worden we moe en beginnen we steeds trager te bewegen en dieper in het water te liggen. Hou een frequentie aan dat iets hoger ligt dan je normale duurtempo in het zwembad. Zeker wanneer je tegen de wind, golven of stroming in moet zwemmen is goed je slagfrequentie wat op te voeren.

Ga je schoolslag zwemmen tijdens ACS2019? Klik dan hier voor meer tips!

Ben je van plan om borstcrawl te zwemmen op 8 september? Klik dan hier voor extra tips!