De zwemtips van Personal Swimming!

Na een aantal mooie trainingen in de Amstel heb je waarschijnlijk de smaak goed te pakken. Lekker hè, zwemmen! Om je de zomer goed door te laten komen hebben we een viertal tips en een aantal zwemprogramma’s. Ga ermee aan de slag, dan zien we je 13 augustus weer bij de volgende training!

  1. Niet alles in één keer
    Als je vaak het in het zwembad zwemt, ben je gewend aan heerlijk transparant water. Je ligt naast een lijn, hebt waarschijnlijk een gewoon badpak of zwembroek aan en je ziet prima waar je heen zwemt. Als je jezelf hierin herkent, probeer dan om te gaan oefenen in buitenwater. Op het moment dat je straks in één keer in donker water, wetsuit en met een hoop mensen op een kluit gaat zwemmen, is er kans dat je in paniek raakt.
     
  2. Zwem meer benen!
    Topzwemmers doen tussen de 10 en 20% van hun totale zwemtraining in benen. Niet alleen om de benen krachtiger te maken, maar ook om de ligging in het water te verbeteren. Hoe beter je je benen hebt getraind, hoe minder moeite je hoeft te doen om ze hoog aan het wateroppervlak te houden. Hoe hoger je in het water ligt, hoe minder weerstand je uiteindelijk hebt, hoe mooier je door het water glijdt!
     
  3. Ademhaling
    Zwemmen doe je met een hoge en korte ademhaling. Een veel gemaakte fout is om laag en diep te ademen. Tijdens de borstcrawl als ook bij de schoolslag is hier weinig tijd voor, waardoor je snel buiten adem raakt. Het is beter om vaker en korter te ademen en dit vanuit de borst te doen i.p.v laag in de buik.
     
  4. Geniet ervan!
    Naast bovenstaande zien de grachten er natuurlijk vooral fantastisch uit vanuit het water. De straten en bruggen staan vol met mensen en iedereen juicht je toe. Denk eraan om af en toe je hoofd boven water te houden, geniet!

Bekijk hier meer tips! 

 

Schoolslag oefening

De schoolslag is een perfecte manier om de Amsterdam City Swim te zwemmen, als je borstcrawl nog niet of niet helemaal redt. Om de schoolslag op een zo efficiënt mogelijke manier te zwemmen, wil je kracht besparen. Na je arm- en beenslag wil je een moment hebben waarop je je uitstrekt en naar voren toe glijdt.

Een goede oefening hiervoor is één van de favoriete oefeningen van Personal Swimming coach Lennart Stekelenburg. Strek je na een slag goed uit en doe een aantal borstcrawl beenslagen. Begin daarna met een nieuwe arm- en beenslag. Uitglijden is echt de basis van een ontspannen en efficiënte schoolslag.

Nog meer schoolslag oefenen? Bekijk onze afspeellijst met 4 uitstekende oefeningen om je schoolslag te verbeteren.

Bekijk hier de speciale schoolslag training.

 

 

Borstcrawl oefening

Net als bij schoolslag is bij de borstcrawl het stukje doorglijden van belang voor een efficiënte en ontspannen slag. Een oefening om hieraan te werken is de Reach Full Pull Drill.

Je wilt uiteindelijk de combinatie kunnen maken van het naar achteren drukken van je doorhaal en het naar voren strekken van je overhaal. Als je deze combinatie goed onder de knie krijgt zul je beter gaan roteren, beter uitstrekken naar voren en een betere ligging in het water hebben. Zorg tijdens de oefening voor een goede, ondersteunende beenslag. Deze zou je zelfs met zoomers (korte flippers) kunnen doen om de aandacht volledig te kunenn leggen op je bovenlichaam en armen.

Je borstcrawl nog veel meer verbeteren? Check onze afspeellijst op Youtube met een aantal goede borstcrawl oefeningen.

Bekijk hier de speciale borstcrawl training. 

 

Amsterdam City Swim trainingen

In samenwerking met de Amsterdam City Swim organiseren we drie trainingen in het buitenbad van het Sloterparkbad. Op woensdag 22 en 29 augustus en 5 september 18.00 – 19.00 ben je welkom om mee te trainen in ofwel een schoolslag of een borstcrawl programma. Je krijgt tips, verbeterpunten en techniek aanwijzingen.

Kijk voor meer informatie over de trainingen op onze website.